Språkpolis.

Jag vet inte hur det är för er del, men för min del som snart har läst textkommunikation i två år så är det väldigt frustrerande med människor som inte använder så kallade "korrekt svenska". Jag kan verkligen bli irriterad på människor som skriver "lixom", "oxå" och "mej/dej" ungefär. Vadå, petitesser tänker ni, men det gör inte jag. I snart två år har jag fått lära mig hur det ska vara och inte vara när det gäller det svenska språket. Jag har kämpat med att lära mig när det ska vara de och dem och det jag kan erkänna redan nu, det suger jag fortfarande ofantligt mycket på, men jag vet ändå att man ska skriva liksom, också och mig/dig. Jag vet inte om det är av okunnighet eller ren lathet, men jag gissar på det sistnämnda och skulle jag fråga någon skulle dem säkert svara att det går snabbare att skriva oxå istället för också. Sen är det ju deras eget problem när de väljer att använda icke existerande ord och att det är jävligt störande.

 

Förkortningar är jag också jävligt less på och jag använder mig sällan av dem (men! det händer). Jag har kommit över det stadiet då man skrev "Hur e d", "D e bra", "Vg" och "Sj". Ni förstår kanske vart jag vill komma. Jag förstår om man inte orkar ta sitt arslet ur stolen och gå och gymma varenda dag, men är det så jävla jobbigt att skriva korrekt? Ni sitter säkert och tänker "Fy fan vad larvigt att skriva så där" men faktum är att människor i min ålder fortfarande skriver så. Yes, it's true. Jag kanske är ensam om det men jag tycker att personer i min ålder borde kunna skilja på rätt och fel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0