Nyårsplättar.

Jag har precis gjort så kallade Nyårsplättar. Jag kom på det namnet själv. Plättarna är precis som vanliga plättar, men eftersom det är nyårsafton idag så döpte jag dom till det (precis som med julmust och påskmust, det är ju samma sak!). Det blev i alla fall väldigt gott, både mamma och pappa uppskattade dom. Så jag tänkte bjuda på receptet, det är inget svårt att göra och det är smaskigt som bara den!


Förberedelsetid:
10 min

Tillagningstid: 15 min


Ingredienser:

Fyra portioner


2 st ägg
1 tsk salt
3 tsk socker
6 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 msk smör


Gör så här:


1.
Vispa samman ägg och mjölk, sikta i mjölet lite taget.
Avsluta med att blanda i det smälta smöret.
Låt smeten vila cirka 1 timme.


2.
Hetta upp en plättlagg och stek plättarna.
Servera med sylt och grädde eller färska bär och lönnsirap.
(Fast jag brukar bara äta dem med socker).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0