Hjälp barnen i Gaza.


Halmy al-Samounis på bårhuset. På golvet ligger hans mördade son samt syskonbarn.

Två tredjedelar av Gazas befolkning är under 18 år. Hittills har 346 barn mördats, 1709 barn är skadade och 50.000 barn svälter på grund av kriget mellan Gaza och Israel. Hur tänker dom?

När man för första gången gick ut med vad som pågick i Gaza och Israel på nyheterna blev jag bara irriterad. Händer det inget vettigare som dom kan berätta om? Det här  är ju inte direkt någonting nytt, tänkte jag. Varje dag fick man höra samma saker på nyheterna och det verkade ju inte bli bättre heller.



Nu, ett par veckor efter detta börjar jag fundera på hur JAG tänkte? Hur kan jag bara fnysa åt krig? Har jag blivit "skadad" av mediernas bild av det hela? Just för att det alltid är samma visa, vart vi i världen än befinner oss. Jag vet inte. Sedan en vecka tillbaka har jag följt kriget på Aftonbladet och DN. Jag har nu, utan att ha vetat det tidigare, förstått att de som påverkats mest av detta är barnen. Av 1,5 miljoner invånare är 1 miljon under 18.

Aftonbladet berättar att dom aldrig brukar publicera bilder på lik. Att det bryter mot all etik som finns. Men att dom nu har gjort ett undantag. För att göra oss arga och upprörda, för att få oss att hjälpa barnen i Gaza. Dom har lyckats. När jag läste om Halmy al-Samounis som mist sin son, endast fem månader gammal samt två syskonbarn kunde jag inte hålla tillbaka tårarna. Jag blev så otroligt förbannad och ledsen. Hur kan människor göra något sånt här?!


Släkten Samouni tågar mot det sista avskedet. Mohammeds, Ahmeds och Motasens kroppar –
insvepta i vita skynken – ska begravas i Gaza City.


Har dom inte förstått att det inte är den som vinner kriget, som dödar flest som faktiskt vinner. Utan att det är den som ger sig, den som inser att det som händer är orimligt, fel. Vem kan på något sätt tro att mord på oskyldiga människor är rätt väg för att vinna respekt? Mord på oskyldiga barn, skada oskyldiga barn och människor, som efter detta aldrig kommer att kunna leva ett fullständigt liv.

Innan fler oskyldiga människor behöver sätta livet till, lägg av!
Tänk på barnen, tänk på alla oskyldiga människor!



Bilder lånade från Aftonbladet.se.

HJÄLP BARNEN I GAZA!
PG/BG: 90 2003-3 Märk talongen ”Gaza”.
SMS: Ge en gåva på 20 kronor ­genom att skicka texten ”RÄDDA BARNEN” till 72 950.
Eller klicka här för att ge ett direkt bidrag till Rädda barnens och Aftonbladets insamling.

Kommentarer
Postat av: Hanna

fast den här konflikten går ju djupare än bara "ge upp och gå hem", de som ger upp kommer att förlora alla rättigheter till mark som de någonsin haft. De som "vinner" kommer inte att ge sig för ens varenda människa är av deras mark, tyvärr.



Det jag tyckte var sinnersjukt var att någon i aftonbladet hade sagt "ja det är ju alltid synd när civila blir skadade". Soldater är också civila fast som tvingats "ställa upp för sitt land", och dör på grund av att människor är så jävliga och framlingsfientliga.

2009-01-18 @ 14:05:41
URL: http://hannaefraimsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0